Hari Ini Bukan Dalam Sejarah

Hari ini masih belum berlalu. Mustahil untuk ada dalam sejarah.
Antara hari-hari yang akan berlalu dengan kebosanan.
Antara hari-hari yang akan berlalu dengan kekosongan.
Antara hari-hari yang akan berlalu tanpa kenangan. 
Aku harapkan hari-hari sebegini tidak berulang lagi dan lagi. 
Kalaupun menjadi sejarah, biarlah tersimpan kemas, rapi dan tersusun dalam lipatan sejarah tanpa diulang-ulang dan sekaligus menjadikan ia sebagai sebuah sejarah yang tidak berulang. 

Namun, hari ini bukan dalam sejarah. 
Aku masih menyedut udara yang sama, udara pada hari ini.
Aku masih melihat pemandangan yang sama, pemandangan pada hari ini,
Aku masih ditempat yang sama, ditempat hari ini,
Ya, hari ini masih belum berlalu dan mustahil untuk berada dalam sejarah.
Entah esok masih ada?

Esok, lusa atau tulat.. mungkin akan menjadikan hari ini dalam sejarah.
Sejarah yang aku harapkan tak akan berulang
Sejarah yang aku harapkan hilang dalam mesin masa.
Sejarah yang aku harapkan menjadi sejarah yang dilupai.
Sejarah yang aku harapkan terkubur bersama zaman.
Namun hari ini bukan dalam sejarah.
Entah esok masih ada?
Lusa akan wujud?
Tulat jadi nyata? 

                         

0 Perasaan:

Post a Comment