Perang


Speedboat kuning aku memecut deras membelah lautan, menongkah ombak, menepis angin. Seawal pagi 7am aku bertolak dari Kuala Besut ke Pulau Perhentian. Keheningan pagi semakin hilanga pabila mentari pagi perlahan-lahan muncul dari ufuk timur memecahkan kesejukkan bayu laut yang bertiup semenjak semalam. Fikiran aku menerawang entah kemana. Terlalu luas kotak fikiran ciptaan Ilahi untuk diteroka. Kadang-kadang membebankan aku. Namun aku pasrah dan akur dengan kurniaanNya. This few days terlalu banyak yang aku fikirkan. Too much complicated, too abstract and it too subjective! Sejauh mana aku boleh berfikir pasal semua ini? segalanya berperang dalam diri aku - perang emosi dan perang perasaan. 

Walaupun kebanyakan bandar-bandar utama seluruh Britain telah beransur pulih daripada rusuhan yang amat memalukan mereka, namun perasaan aku masih lagi merusuh dan berperang. Walaupun kehangatan perhimpunan BERSIH 2.0 telah reda, namun perasaan aku masih lagi sehangat perang dingin antara Korea Utara dan Korea Selatan pada suatu masa dulu. Atau mungkin lebih hangat daripada biasa bak kata Farah Fauzana, DJ Hot FM! Tapi aku tak mengerti semua itu. Ianya terlalu abstract bagi aku dan terlalu subjective bagi mereka. Seriously, it is too difficult to understanding.

Aku berperang dengan perasaan.
Prinsip aku begini tapi perasaan aku begitu.
Aku binggung dengan perasaan aku.
Tapi aku pasrah sebab semuanya bermula dari aku.
Kini aku menanggung derita.
Derita yang agak berpanjangan.

Aku mengharapkan kebosanan,
Aku mengharapkan putus asa,
Aku mengharapkan fed-up.

So far, aku bersabar, aku bertahan, aku menurut dan aku melayan.
Jangan samapai aku bosan, tension and fed-up.
Bila mana perasaan bercampur-baur aku akan menjadi sangsi,
Sangsi dengan engkau,
Sangsi akan keihklasan engkau,
Sangsi dengan layanan engkau,
Dan aku sangsi untuk segalanya.
Namun, esok belum tentu ada~

0 Perasaan:

Post a Comment